Veel stenen, feshfesh en erg veel stof, dat zijn de belangrijkste elementen van de vierde etappe van Dakar 2019. Voor Erik van Loon en Harmen Scholtalbers resulteert dit in de twaalfde tijd en daarmee zijn zij de snelste Nederlanders vandaag bij de auto’s. Ondanks lekke banden en even vast staan, zijn zij tevreden met het resultaat en komen zij het eerste deel van de marathon etappe goed door.
Het zand vandaag was erg los, Van Loon was dan ook niet de enige die zich vast reed. “We hebben tien tot vijftien minuten vastgestaan. Maar de feshfesh was extreem los en diep. Daardoor was er dus ook heel erg veel stof. Tussen de stukken met zand waren er stukken met veel stenen. Daar hebben we twee keer lek gereden. Dat kost tijd, maar daar heeft vandaag het grotendeel last van.”
Vanavond is er geen service in het marathonbivak en zijn de deelnemers op zichzelf aangewezen. “Daar hou je natuurlijk wel een beetje rekening mee onderweg, maar je kunt niet te langzaam rijden. We hebben de twaalfde tijd neergezet, dus we hebben zeker niet te langzaam gereden. De auto staat er goed bij, we hebben een checklist en die gaan we doorlopen om de auto weer goed te krijgen voor morgen.”
Met een vierde plaats voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar en een achtste plaats voor Anja van Loon en Floor Maten is de laatste rally van het seizoen succesvol. De Baja van Dubai was de laatste rally van het seizoen en ze sluiten het jaar af met een goed gevoel. Voor Erik was deze […]
Erik van Loon heeft een sterke eerste etappe gereden in de Dubai International Baja. Met een foutloze navigatie van Wouter Rosegaar noteerde hij de derde tijd over de 194 kilometer lange rit door de woestijn rond Al Qudra. In het algemeen klassement staat Erik negende, een knappe prestatie tussen de snelle T1-auto’s. Voor Anja van […]
Erik en Anja van Loon hebben een sterke start gemaakt in de Dubai International Baja. Erik noteerde de tweede tijd in de proloog bij Hatta, terwijl Anja achtste werd. Beide resultaten werden behaald onder bijzondere omstandigheden. De proloog verliep namelijk zonder roadbook, waardoor de rijders volledig op zicht moesten navigeren. “Het was heel bijzonder, alles […]