Het was niet de dag van Erik van Loon. Tenminste, dat dacht hij. Heel gemakkelijk ging het ook niet bij de XDakar-coureur, maar als je zelfs op een mindere dag een zevende tijd kunt rijden in een loodzware proef van 518 kilometer, ben je goed bezig. In het algemeen klassement staat Van Loon na twee etappes zesde.
De tweede proef van de Dakar 2015 was een gemene. Lang, heet en zwaar. Dat blijkt ook wel: een paar grote namen duikelden uit de top van het klassement. Erik van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar konden daar maximaal van profiteren, al hadden zij ook hun momentjes. “Deze proef was echt een serieuze uitdaging,” vond Van Loon. “Alles zat erin, behalve duinen. In het begin was het WRC-achtig terrein, maar de notes in het roadbook waren niet geweldig. Ik had slecht geslapen en voelde me niet zeker. Ik heb bewust rustig aan, want ik wilde geen fouten maken en eraf schuiven. Anders zal je zien dat ik weer net degene ben die een wiel verliest….”
Op het middenstuk van de proef, met smalle en snelle pistes met veel fesh-fesh, haalde de Mini zonder problemen de 175 kilometer. “Die auto is zo sterk. Net een tank. In het laatste stuk zaten wat steile klimmetjes. Dat doet ‘ie gewoon in z’n drie. Ik ben echt blij met de auto.”
In het fesh-fesh en op de strook duinzand vol knippen aan het eind van de proef had Van Loon veel last van de langzamere motoren en quads. Hij niet alleen: Carlos Sainz reed in het stof een motorrijder aan. “Ik ben heel alert op motorrijders. Zodra ik er eentje zie, druk ik al op de sentinel, om te laten merken dat we eraan komen,” vertelde Van Loon. “Het probleem is alleen dat ze vaak niet opzij gaan of pas op het laatste moment. En dan vaak ook nog precies naar de verkeerde kant. Je kunt dan geen kant op. Sainz wilde wegrijden bij die motorrijder, toen ik daar ook net voorbij kwam. Daar was helemaal geen plaats. Hij wilde ervoor duiken, maar ik dacht: ‘Mooi niet, meneer de Matador. Ik ga niet in jouw stof zitten.’ Het is ronduit gevaarlijk, want de achterste motoren en quads en de voorste auto’s vormen een slechte combinatie. Het snelheidsverschil is enorm. De quads zijn helemaal een ellende. Die dingen maken meer stof dan een auto, maar ze gaan niet aan de kant, terwijl wij veel sneller zijn.”
Van Loon verwacht dat ook de etappe van morgen, van San Juan naar Chilecito, nog wel eens problemen kan geven. “Vandaag was een sloper voor mens en materiaal, maar morgen ook. Het is boven de 40 graden, je slaapt slecht, het zijn lange dagen…. Ik ga geen risico’s nemen. Mijn ambitie is om tussen de vijfde en de tiende plaats te eindigen. Dat gaat nu prima. Ik ga niet harder rijden en meer risico’s nemen. Ik vind het best zo.”
De GTC Rally zit erop voor Anja en Erik van Loon. Anja reed een knappe vierde plaats in de Renault Clio Rally3 tijdens haar eerste deelname in West-Brabant. De problemen bij Erik bleken nog niet voorbij, hij moest opnieuw opgeven met de Subaru Impreza S14 WRC na een kapotte benzinetank. Anja reed een sterke en […]
Aankomend weekend staan Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally. Erik rijdt opnieuw met de Subaru Impreza S14 WRC, die is hersteld na de technische problemen tijdens de ELE Rally. Anja hoopt haar podiumplaats van de ELE Rally te evenaren met de Renault Clio Rally3. De rally start op vrijdagavond […]
De 60e ELE Rally begon droog en werd gedurende het weekend steeds natter en moeilijker. De wisselende condities brachten diverse uitdagingen mee tijdens het weekend. Anja van Loon en Christiaan van der Rijsen reden een stabiele rally en werden derde in de Renault Clio Rally3. Erik van Loon en Jouri Docx waren genoodzaakt om de […]