Dat gaat hij doen door wedstrijden van de Cross Country kalender te combineren met enkele Nederlandse rally’s. Hierbij ligt de focus op de voorbereiding voor Dakar 2019 waar Erik van Loon, na een jaar afwezigheid, opnieuw wil proberen om een podiumplaats te behalen. De wedstrijden in de Cross Country zullen wederom worden gereden met Wouter Rosegaar als navigator in de Toyota Hilux van het Belgische Overdrive Racing. Met de Skoda Fabia R5 wordt deelgenomen aan de rally’s, hierin zal Harmen Scholtalbers navigeren.
“We hebben ambitieuze plannen,” vertelt Van Loon. “Het liefste zouden we zoveel mogelijk Cross Country wedstrijden rijden, maar dat is qua logistiek niet de beste combinatie. Een gewone rally in Nederland duurt maximaal twee dagen, terwijl een Baja al snel vijf dagen kost en een grote rally bijna anderhalve week. Ik heb het gevoel dat een continuïteit van wedstrijdsnelheid belangrijk is ter voorbereiding op Dakar. Met de Toyota kun je bijna rijden alsof het een gewone rally is, vandaar dat dit een praktische samenstelling is. Wouter en ik gaan een aantal zware wedstrijden rijden met de Toyota zodat we goed voorbereid aan de start komen en ik hoop kunnen strijden om de podiumplekken.”
Van Loon heeft na de goede test in Zandvoort en de podiumplaats in de Zuiderzee Rally besloten om ook de wedstrijden uit de Eurol R5 Challenge te gaan rijden. “De eerste wedstrijden met de Fabia bevielen me beter dan verwacht. Natuurlijk heb ik nog veel te leren om meer uit de auto te halen, maar het valt me zeker niet tegen dat ik kan strijden met Bob de Jong en Jim van den Heuvel. Dus ik ga kijken hoever ik kan komen in de challenge. Dit zijn maar drie wedstrijden en toevallig ook nog drie interessante rally’s waaronder mijn thuisrally de ELE. Om daar niet koud aan de start te staan, zullen we ook de Sezoensrally in België gaan rijden.”
Wouter Rosegaar is blij om weer terug te keren met de auto naar Dakar. “Afgelopen jaar heb ik Dakar met de truck gedaan wat ook weer echt gaaf was. Maar de snelheid in de auto is toch wel wat me het meeste ligt. We beginnen al snel met Qatar, een hele lastige voor mij als navigator. Dus ook een goede rally om de samenwerking tussen Erik en mij in de auto op de proef te stellen. Spanje is altijd leuk, zowel qua deelnemersveld als qua rally. En Marokko is de ultieme laatste test voor Dakar, daar zullen we normaal gesproken ook de auto compleet hebben voor Dakar dus dan weten we echt hoe we de zwaarste rally van de wereld in gaan.”
Datum | Evenement | Type |
---|---|---|
17 – 22 april | Qatar Cross Country Rally | Cross Country |
19 mei | Sezoensrally | Rally |
1 & 2 juni | ELE Rally | Rally |
14 & 15 juli | GTC Rally | Rally |
20 – 22 juli | Baja Spanje | Cross Country |
14 & 15 september | Hellendoorn Rally | Rally |
3 – 9 oktober | Rallye du Maroc | Cross Country |
Januari 2019 | Dakar 2019 | Cross Country |
Tijdens de 60e editie van de ELE Rally kunnen Erik en Anja van Loon niet ontbreken aan de start. Erik doet dat met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja komt met de Renault Clio Rally3. Met de Subaru wil Erik in de Demo-klasse het publiek de ervaring van de WRC’s weer laten voelen. Anja […]
Na een sterk begin in de zevende etappe kwam de Morocco Desert Challenge abrupt ten einde voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een kapot achterdiff viel hun Can-Am Maverick R stil in de duinen. De auto werd uiteindelijk te laat teruggebracht naar het bivak om nog gerepareerd te kunnen worden, mede door slechte […]
De zevende etappe van de Morocco Desert Challenge begon veelbelovend voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. In de eerste echte duinen van deze rally reden ze op een sterke tweede plaats, kort achter Mitchel van den Brink. Maar na zo’n 80 kilometer sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak begaf het, en daarmee kwam hun […]