Van 3 tot en met 9 oktober vindt de Rallye du Maroc plaats. De Dakar-teams gebruiken deze rally als ultieme test voor Dakar in januari. Erik van Loon gaat voorafgaand aan de rally enkele dagen testen met de Toyota Hilux in de Sahara om warm te lopen voor de rally en om de ins en outs van de auto door te nemen met Harmen Scholtalbers, die voor het eerst plaatsneemt in de navigatorstoel van de Toyota.
“We laten niets aan het toeval over,” vertelt Van Loon. “De auto’s vertrekken een dezer dagen die kant op en worden dan geprepareerd. Wij zullen dan gaan testen met de specs zoals hij wordt opgebouwd voor Dakar. Daarna volgt de rally waar de organisatie druk bezig is geweest met vernieuwingen. Zowel de route zelf als verschillende zaken daar rondom.”
Voor Scholtalbers is het de terugkeer bij Van Loon in de Dakar-auto. “We hebben dit jaar al samen gereden met de Skoda Fabia R5 en een paar weken geleden hebben we een testdag gehad in Nederland. Erik en ik kennen elkaar erg goed en we hebben, sinds de laatste Dakar, enorm veel geleerd. Dat gaan we nu in de praktijk brengen. Ik hoop op een goede rally, de concurrentie is enorm heftig, maar we willen voornamelijk goed voor de dag komen.”
Van Loon en Scholtalbers starten met nummer 308 in Marokko.
Tijdens de 60e editie van de ELE Rally kunnen Erik en Anja van Loon niet ontbreken aan de start. Erik doet dat met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja komt met de Renault Clio Rally3. Met de Subaru wil Erik in de Demo-klasse het publiek de ervaring van de WRC’s weer laten voelen. Anja […]
Na een sterk begin in de zevende etappe kwam de Morocco Desert Challenge abrupt ten einde voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een kapot achterdiff viel hun Can-Am Maverick R stil in de duinen. De auto werd uiteindelijk te laat teruggebracht naar het bivak om nog gerepareerd te kunnen worden, mede door slechte […]
De zevende etappe van de Morocco Desert Challenge begon veelbelovend voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. In de eerste echte duinen van deze rally reden ze op een sterke tweede plaats, kort achter Mitchel van den Brink. Maar na zo’n 80 kilometer sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak begaf het, en daarmee kwam hun […]