De zesde etappe is de laatste in Mongolië, waarin voor veel deelnemers de navigatie lastig blijkt te zijn, is er voor Erik van Loon en Sébastien Delaunay geen vuiltje aan de lucht. Met name in het tweede deel van de proef, waar de wind gunstig staat, ligt de snelheid enorm hoog en finishen zij op slechts drie minuten van Al-Attiyah. Opnieuw een uitstekend resultaat en een erg tevreden equipe.
Van Loon moest wat verder naar achteren starten door een tijdstraf. “Gisteren hadden we in een 30-zone iets te hard gereden, daar hebben we een penalty voor gekregen. Daardoor reden we in het begin in het stof, daardoor verloren we wel wat tijd. Even later was er een blinde jump met 170 kilometer per uur en landden we precies op een steentje met ons achterwiel: lekke band. Supersnel gewisseld en weer doorgereden. Daar bleek dat een deel van de proef helemaal kapot was, dus dat werd geneutraliseerd. In het tweede deel draaide de wind en hadden we vrij zicht. Op veel plekken lag de snelheid boven de 180. Heel erg gaaf om zo hard te rijden in een omgeving die je eigenlijk niet kent en dan geen fouten te maken.”
Tijdens de etappe kenden veel equipes problemen met de navigatie, maar daar had Delaunay geen last van: “Ik vond het roadbook duidelijk en kon alle sporen goed vinden. Dus ik begrijp niet waar zij verkeerd zijn gegaan. Erik heeft goed gereden, het ging ontzettend snel. We wennen snel aan elkaar.”
Morgen is er geen proef, maar staat de dag in het teken van de grensovergang naar China. De rally verplaatst dan van Dalanzadgad naar Bayinbaolige. Op zondag wordt daar de rally hervat met een proef van 326 kilometer naar Alashan en zien de deelnemers voor het eerst de duinen van de Gobi woestijn. Behalve de woestijn komen er diverse ondergronden aan bod en is het, volgens de organisatie, de meest uitdagende etappe van de Silk Way Rally.
Tijdens de 60e editie van de ELE Rally kunnen Erik en Anja van Loon niet ontbreken aan de start. Erik doet dat met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja komt met de Renault Clio Rally3. Met de Subaru wil Erik in de Demo-klasse het publiek de ervaring van de WRC’s weer laten voelen. Anja […]
Na een sterk begin in de zevende etappe kwam de Morocco Desert Challenge abrupt ten einde voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een kapot achterdiff viel hun Can-Am Maverick R stil in de duinen. De auto werd uiteindelijk te laat teruggebracht naar het bivak om nog gerepareerd te kunnen worden, mede door slechte […]
De zevende etappe van de Morocco Desert Challenge begon veelbelovend voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. In de eerste echte duinen van deze rally reden ze op een sterke tweede plaats, kort achter Mitchel van den Brink. Maar na zo’n 80 kilometer sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak begaf het, en daarmee kwam hun […]