Het begin van de vijfde etappe is goed, Erik van Loon en Sébastien Delaunay verliezen minder dan twee minuten in de eerste achtentachtig kilometer van de proef. Dan slaat echter het noodlot toe en beginnen de problemen bij de Toyota Hilux. Met behulp van de snelle service kunnen zij hun weg vervolgen en gaat Van Loon zich focussen op het bereiken van de finish.
Het lijkt een domino-effect wanneer de problemen beginnen. “We hoorden iets kraken en dachten meteen aan het voor-differentieel. We zijn begonnen met sleutelen en toen we het hadden gerepareerd bleek het probleem niet te zijn verholpen. Het was toch het achter-differentieel, dus we konden opnieuw beginnen. Met dank aan de mannen in de T4 konden we verder, gisteren hebben zij ook al goed geholpen. Dus ik wil Dave, Tom en Luca bedanken voor hun hulp.”
Van Loon hoopt dat de gifbeker snel leeg is. “We hebben iedere dag wel iets gehad, dat frustreert wel. We rijden gewoon goed en zijn snel, maar aan pech kun je niks veranderen. De monteurs gaan aan de slag om de auto weer klaar te maken. Morgen gaan we naar Riyad en daarna is de rustdag. Maar eerst morgen, want dat wordt weer een lange dag.”
Morgen gaat de etappe van Ha’il naar Riyad, een proef van 477 kilometer met veel zand en duinen. De eerste auto start om 8:55 (6:55 NL tijd) en wordt rond 14:10 (12:10 NL tijd) aan de finish verwacht.
Tijdens de 60e editie van de ELE Rally kunnen Erik en Anja van Loon niet ontbreken aan de start. Erik doet dat met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja komt met de Renault Clio Rally3. Met de Subaru wil Erik in de Demo-klasse het publiek de ervaring van de WRC’s weer laten voelen. Anja […]
Na een sterk begin in de zevende etappe kwam de Morocco Desert Challenge abrupt ten einde voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een kapot achterdiff viel hun Can-Am Maverick R stil in de duinen. De auto werd uiteindelijk te laat teruggebracht naar het bivak om nog gerepareerd te kunnen worden, mede door slechte […]
De zevende etappe van de Morocco Desert Challenge begon veelbelovend voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. In de eerste echte duinen van deze rally reden ze op een sterke tweede plaats, kort achter Mitchel van den Brink. Maar na zo’n 80 kilometer sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak begaf het, en daarmee kwam hun […]