Exploderende remschijf kost Van Loon bijna zijn Dakar

Exploderende remschijf kost Van Loon bijna zijn Dakar

2016-01-15T23:58:36

Erik van Loon had nog ruim 9 kilometer te gaan tot de finish van de voorlaatste etappe van de Dakar. En toen explodeerde de remschijf, terwijl Van Loon zijn Mini met 170 kilometer per uur over de paden in de buurt van Villa Carlos Paz joeg. De explosie vernielde het wiel en de ophanging rechts achter. Met een uiterste inspanning wist Van Loon de auto naar de meet te rijden. Zo wist hij het tijdverlies op de proef nog beperkt te houden, maar omdat hij niet binnen de maximale tijd het bivak in Villa Carlos Paz wist te halen, moet hij rekenen op straftijd.

De 481 kilometer lange special verliep niet onaardig voor Van Loon. Vrij in het begin verloor hij wat tijd door een lekke band. Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar wisselden de band, maar die was niet meteen op de juiste spanning. “Doordat de band nog niet op temperatuur was, was ‘ie nog wat slap,” vertelt Van Loon. “Daardoor gleden we uit de bocht. Met een scheef stuur was het moeilijk sturen, maar we konden de schade beperkt houden. Tot de slotfase. Ik hoorde wel iets rammelen, maar dacht dat het de bodemplaat was. Toen kregen we ook wel het signaal dat de remmen heet waren, maar die laatste 10 kilometer moest nog wel kunnen.”

Het kon dus niet. Op volle snelheid van 170 kilometer per uur brak de remschijf, ontplofte het achterwiel en werd het even héél spannend. “De finish hebben we gehaald, maar de liaison naar het bivak was een probleem. De monteurs zijn zo snel mogelijk naar de finish gekomen, maar dat was nog een eindje rijden. Vervolgens was het de vraag of het ter plekke gerepareerd kon worden, in elk geval zodanig dat we konden rijden of gesleept konden worden.”

Met man en macht werkten Van Loon, Rosegaar en de monteurs om de Mini rijdend te krijgen. Dat lukte, waardoor de grootste schade uiteindelijk een uur en vijf minuten overschrijding van de tijdslimiet is die ervoor staat om de verbindingsroute af te leggen. Iedere minuut te laat betekent in principe een minuut straftijd. Of Van Loon die krijgt en wat dat betekent voor het klassement en zijn startpositie in de laatste etappe, is nog niet duidelijk. “Ik ben al lang blij dat het pas zo laat in de proef gebeurde, dat we konden finishen en dat we het op de verbindingsroute gerepareerd konden krijgen. Ik was even bang dat het hier zou eindigen, met de eindstreep in zicht.”

Sterke vierde plaats voor Anja van Loon in GTC Rally, technische problemen bij Erik Sterke vierde plaats voor Anja van Loon in GTC Rally, technische problemen bij Erik

Sterke vierde plaats voor Anja van Loon in GTC Rally, technische problemen bij Erik

De GTC Rally zit erop voor Anja en Erik van Loon. Anja reed een knappe vierde plaats in de Renault Clio Rally3 tijdens haar eerste deelname in West-Brabant. De problemen bij Erik bleken nog niet voorbij, hij moest opnieuw opgeven met de Subaru Impreza S14 WRC na een kapotte benzinetank. Anja reed een sterke en […]

Lees meer

Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally

Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally

Aankomend weekend staan Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally. Erik rijdt opnieuw met de Subaru Impreza S14 WRC, die is hersteld na de technische problemen tijdens de ELE Rally. Anja hoopt haar podiumplaats van de ELE Rally te evenaren met de Renault Clio Rally3. De rally start op vrijdagavond […]

Lees meer

Anja van Loon blij met podium in moeilijke ELE Rally Anja van Loon blij met podium in moeilijke ELE Rally

Anja van Loon blij met podium in moeilijke ELE Rally

De 60e ELE Rally begon droog en werd gedurende het weekend steeds natter en moeilijker. De wisselende condities brachten diverse uitdagingen mee tijdens het weekend. Anja van Loon en Christiaan van der Rijsen reden een stabiele rally en werden derde in de Renault Clio Rally3. Erik van Loon en Jouri Docx waren genoodzaakt om de […]

Lees meer