De start van de tiende etappe van de Dakar 2015 was even lastig voor Erik van Loon. Met zijn Mini moest hij als 22ste starten, nog achter een paar trucks. Dat hij 371 kilometer later met de elfde tijd aantikte, stemde tot tevredenheid. “Ik ben zelfs een beetje uitgelopen op mijn directe concurrenten. Die top 5-klassering komt steeds steviger in handen.”
De terugkeer op Argentijnse bodem bracht de auto’s weer wrc-achtige paden, die een variatie van lange halen, snelle bochten en een hoop stof inhielden. De proef werd in zijn geheel op een hoogte van boven de 3500 meter afgelegd, wat invloed had op het gedrag van de auto’s. “De auto liep niet lekker,” merkte ook Van Loon. “Geen topsnelheid, ik kwam niet uit de bochten. De computer hoort op hoogte de mapping bij te stellen, zodat de turbo zich aanpast, maar die was even niet thuis vandaag. Waarschijnlijk door de hoogte deed ook een sensor in het remsysteem het niet goed. Die gaf aan dat de remmen te heet werden. Dat heb ik genegeerd.”
Ondanks die kleine strubbelingen had Van Loon een goede dag, vond hij zelf ook. Het ging om secondes op de snelle paden, waar toch ook wel veel fout kon gaan. Nani Roma, de winnaar van vorig jaar, crashte met zijn Mini. Van Loon koos opnieuw voor een behoudende strategie, om dat soort dingen te voorkomen. “Ik heb niks te winnen. Het gat naar plaats 4 in het klassement kan ik toch niet goedmaken. Maar ik heb wel veel te verliezen ten opzichte van degene achter me. Een lekke band kan het verschil zijn. Dat moet ik dus niet hebben.”
Van Loons directe concurrent Christian Lavieille zat een poosje op de staart van de wit-groene Mini, maar kwam er niet langs. “Hij drong aan, maar ik dacht: je bekijkt het maar. Ik heb hem de rest van de dag niet meer gezien of gehoord. Stéphane Peterhansel heb ik wel voorbij gelaten. Die is in het klassement geen bedreiging. De laatste 100 kilometer van de proef, een wat technischer gedeelte, heb ik hem goed in het zicht weten te houden. Op de zoutvlakte ongeveer 30, 40 kilometer voor de finish hebben we nog een enorme plensbui gehad, maar dat leverde geen problemen op.”
In de elfde etappe, van Salta naar Termas de Rio Hondo, start Van Loon als elfde, met zijn concurrenten achter zich. “Dat is mooi. Dat betekent dat ik zelf de regie heb. Ik krijg die top 5-klassering steeds steviger in handen. Als er geen gekke dingen gebeuren en de auto niet stuk gaat, moet dat vast te houden zijn tot in Buenos Aires.”
De GTC Rally zit erop voor Anja en Erik van Loon. Anja reed een knappe vierde plaats in de Renault Clio Rally3 tijdens haar eerste deelname in West-Brabant. De problemen bij Erik bleken nog niet voorbij, hij moest opnieuw opgeven met de Subaru Impreza S14 WRC na een kapotte benzinetank. Anja reed een sterke en […]
Aankomend weekend staan Erik en Anja van Loon aan de start van de GTC Rally. Erik rijdt opnieuw met de Subaru Impreza S14 WRC, die is hersteld na de technische problemen tijdens de ELE Rally. Anja hoopt haar podiumplaats van de ELE Rally te evenaren met de Renault Clio Rally3. De rally start op vrijdagavond […]
De 60e ELE Rally begon droog en werd gedurende het weekend steeds natter en moeilijker. De wisselende condities brachten diverse uitdagingen mee tijdens het weekend. Anja van Loon en Christiaan van der Rijsen reden een stabiele rally en werden derde in de Renault Clio Rally3. Erik van Loon en Jouri Docx waren genoodzaakt om de […]