Dag Van Loon en Rosegaar beheerst door gemist waypoint

‘Teleurgesteld’ is te zacht uitgedrukt voor de stemming waarmee Erik van Loon en Wouter Rosegaar over de finish van de negende etappe van de Dakar 2015 reden. Het duo baalde als een stekker – en zelfs dat is nog mild. De reden was een gemist waypoint op 226 kilometer in de 450 kilometer lange proef naar Calama. Dat levert Van Loon waarschijnlijk een straftijd op van 40 minuten.

Van Loon tevreden na eerste Dakar-week

Na de eerste week in de zwaarste rally ter wereld, kijken Erik van Loon en navigator Wouter Rosegaar tevreden terug. In het algemeen klassement staan zij op een zesde positie met de MINI ALL4 Racing en in de daguitslagen staan Van Loon en Rosegaar vrijwel iedere keer bij de top tien. Met optimisme en enthousiasme wordt er uitgekeken naar de tweede week van Le Dakar.

Van Loon maakt tijd goed in de duinen

De marathonetappe, bestaande uit de zevende en achtste proef van de Dakar 2015, verliep bepaald niet vlekkeloos voor Erik van Loon, maar in het klassement wist hij zijn zesde plaats te consolideren. Met een Mini die volgens navigator Wouter Rosegaar ‘300 kilo zwaarder is door de klei’ zette Van Loon de twaalfde tijd neer. De winst pakte hij in de duinen in de laatste 38 kilometer.

Eerste deel marathonetappe zware klus

Een toeristisch ritje naar Bolivia was het eerste deel van de marathonetappe zeker niet voor Erik van Loon. Al vroeg in de zevende etappe explodeerde een wiel van de Mini. Met maar twee reservewielen bij zich én een spekgladde route als gevolg van noodweer onderweg, koos Van Loon eieren voor zijn geld. Met de dertiende tijd was hij niet ontevreden.

Nog een tandje eraf en geen fouten maken

Het zit als een mantra in het hoofd van Erik van Loon: nog een tandje eraf, geen fouten maken, heel houden de boel. Het werkt. Van Loon verloor een plaatsje in het klassement, maar had dat ingecalculeerd. Met de zesde plaats kan hij prima leven. In de zesde etappe van de Dakar 2015 zette hij de negende tijd neer.

Top 5-klassering kan Van Loon nog niet boeien

De negende plaats in de vijfde etappe van de Dakar 2015 bracht Erik van Loon en Wouter Rosegaar naar de top 5 in het algemeen klassement. “Ja, leuk,” reageerde Van Loon droogjes, “maar het kan mij nog niet boeien. Niet in deze fase tenminste. Het gaat mij erom dat ik er in Buenos Aires bij sta. We zijn nog niet eens op de helft.”

Van Loon op eieren na twee lekke banden

De tiende plaats in de vierde etappe van de Dakar 2015 was voor Erik van Loon het maximaal haalbare. Vanwege twee lekke banden, reed hij in de proef naar Cópiapo op eieren. Pas in de duinen, waar de kans op lek rijden een stuk kleiner is, durfde hij de Mini de sporen te geven. Door het wegvallen van Orly Terranova en Carlos Sainz voor hem in het klassement schoof Van Loon op naar de zesde plaats.

Erik van Loon met beleid door slopende etappe

Mensen en materiaal hadden het zwaar te verduren in de derde etappe van de Dakar 2015. De proef was met 284 kilometer niet heel lang, maar de vele gaten, stenen en verraderlijke rio’s maakten er toch een slopertje van. Een afstap leverde de Mini van Erik van Loon een krom achterwiel op. Alle reden om met beleid richting de finish te rijden en een achtste tijd te noteren.

Van Loon had zevende plaats niet verwacht

Het was niet de dag van Erik van Loon. Tenminste, dat dacht hij. Heel gemakkelijk ging het ook niet bij de XDakar-coureur, maar als je zelfs op een mindere dag een zevende tijd kunt rijden in een loodzware proef van 518 kilometer, ben je goed bezig. In het algemeen klassement staat Van Loon na twee etappes zesde.

Erik van Loon: Kan me geen betere start wensen

‘Een topdagje’ noemt Erik van Loon de eerste etappe van de Dakar 2015. Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar zetten op de 175 kilometer lange proef de negende tijd neer (1.15,10), slechts 2 minuten en 20 seconden achter de eerste klassementsleider van deze editie, Nasser Al-Attiyah.

Latest pictures

WIW-09
WIW-08
WIW-07
317_dk19_victoreleuterio_100501
317_dk19_victoreleuterio_100488
317_dk19_victoreleuterio_100481
317_dk19_josemariodias_104200
317_dk19_josemariodias_102643
  • WIW-09
  • WIW-08
  • WIW-07
  • 317_dk19_victoreleuterio_100501
  • 317_dk19_victoreleuterio_100488
  • 317_dk19_victoreleuterio_100481
  • 317_dk19_josemariodias_104200
  • 317_dk19_josemariodias_102643
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter