Van Loon maakt tijd goed in de duinen

De marathonetappe, bestaande uit de zevende en achtste proef van de Dakar 2015, verliep bepaald niet vlekkeloos voor Erik van Loon, maar in het klassement wist hij zijn zesde plaats te consolideren. Met een Mini die volgens navigator Wouter Rosegaar ‘300 kilo zwaarder is door de klei’ zette Van Loon de twaalfde tijd neer. De winst pakte hij in de duinen in de laatste 38 kilometer.

De auto’s startten in groepjes van vijf op de Salar de Uyuni, een uitgestrekt zoutmeer. Van Loon pakte meteen de leiding in zijn groepje, maar kreeg gezelschap van een Toyota. “We hebben 30 kilometer lang deur-aan-deur gereden. Toen werd helaas de centerdiff weer warm en moest ik gas terugnemen.”

Dat had heel vervelend kunnen uitpakken, maar waar anderen navigatiefoutjes maakten, was Rosegaar feilloos. Gisteren had de navigator veel last gehad van de hoogte van boven de 3000 meter, doordat hij niet kon drinken onderweg. Schele hoofdpijn was het gevolg. In Uyuni dronk hij bijna vier liter, zodat het op de terugweg naar Iquique weer goed ging.

Door het puike navigatiewerk kon Van Loon op het wrc-achtige terrein dat volgde de achtervolging inzetten, maar net voor het geneutraliseerde deel bij de grensovergang naar Chili liep een band leeg. Het wisselen ging door de dikke laag klei en zout niet zo gemakkelijk als anders, waardoor Van Loon ietsje tijd inleverde. “Toen hebben we ons meteen voorgenomen om de laatste 38 kilometer duinen op alles of niks te rijden,” vertelt Van Loon. “Meteen na de start van het slotdeel liepen we al in op Laveille, die voor mij was gestart, en de kerel die dáárvoor zat, hebben we ook nog ingehaald. We zijn ongenadig hard door de duinen gevlogen.”

Daardoor bleven de verschillen op de eindstreep in Iquique beperkt, maar Van Loon voelt in het klassement de druk oplopen. Het verschil tussen nummer 5 (Bernhard ten Brinke) en nummer 8 (Stéphane Peterhansel) is slechts 29 minuten. “Er kan iedere dag iets gebeuren,” weet Van Loon. “Wij hebben nu twee mindere dagen gehad. Peterhansel heeft twee goeie dagen gehad. Als die Peugeot heel blijft, wordt hij nog wel een bedreiging. Maar dat zien we na de rustdag wel. De auto is eraan toe. Die heeft te lijden gehad op de marathonetappe. Ik zelf ga net zo lief door. Ik zit nu lekker in het ritme. Voor mij hoeft die rustdag niet.”

Latest pictures

RDM18_Leg6_0860
RDM18_Leg6_0865
RDM18_Leg4_2891
RDM18_Leg4_2182
RDM18_Leg4_2163
RDM18_Leg4_2150
RDM18_Leg4_4464
RDM18_Leg4_4452
  • RDM18_Leg6_0860
  • RDM18_Leg6_0865
  • RDM18_Leg4_2891
  • RDM18_Leg4_2182
  • RDM18_Leg4_2163
  • RDM18_Leg4_2150
  • RDM18_Leg4_4464
  • RDM18_Leg4_4452
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter