Van Loon had zevende plaats niet verwacht

Het was niet de dag van Erik van Loon. Tenminste, dat dacht hij. Heel gemakkelijk ging het ook niet bij de XDakar-coureur, maar als je zelfs op een mindere dag een zevende tijd kunt rijden in een loodzware proef van 518 kilometer, ben je goed bezig. In het algemeen klassement staat Van Loon na twee etappes zesde.

De tweede proef van de Dakar 2015 was een gemene. Lang, heet en zwaar. Dat blijkt ook wel: een paar grote namen duikelden uit de top van het klassement. Erik van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar konden daar maximaal van profiteren, al hadden zij ook hun momentjes. “Deze proef was echt een serieuze uitdaging,” vond Van Loon. “Alles zat erin, behalve duinen. In het begin was het WRC-achtig terrein, maar de notes in het roadbook waren niet geweldig. Ik had slecht geslapen en voelde me niet zeker. Ik heb bewust rustig aan, want ik wilde geen fouten maken en eraf schuiven. Anders zal je zien dat ik weer net degene ben die een wiel verliest….”

Op het middenstuk van de proef, met smalle en snelle pistes met veel fesh-fesh, haalde de Mini zonder problemen de 175 kilometer. “Die auto is zo sterk. Net een tank. In het laatste stuk zaten wat steile klimmetjes. Dat doet ‘ie gewoon in z’n drie. Ik ben echt blij met de auto.”

In het fesh-fesh en op de strook duinzand vol knippen aan het eind van de proef had Van Loon veel last van de langzamere motoren en quads. Hij niet alleen: Carlos Sainz reed in het stof een motorrijder aan. “Ik ben heel alert op motorrijders. Zodra ik er eentje zie, druk ik al op de sentinel, om te laten merken dat we eraan komen,” vertelde Van Loon. “Het probleem is alleen dat ze vaak niet opzij gaan of pas op het laatste moment. En dan vaak ook nog precies naar de verkeerde kant. Je kunt dan geen kant op. Sainz wilde wegrijden bij die motorrijder, toen ik daar ook net voorbij kwam. Daar was helemaal geen plaats. Hij wilde ervoor duiken, maar ik dacht: ‘Mooi niet, meneer de Matador. Ik ga niet in jouw stof zitten.’ Het is ronduit gevaarlijk, want de achterste motoren en quads en de voorste auto’s vormen een slechte combinatie. Het snelheidsverschil is enorm. De quads zijn helemaal een ellende. Die dingen maken meer stof dan een auto, maar ze gaan niet aan de kant, terwijl wij veel sneller zijn.”

Van Loon verwacht dat ook de etappe van morgen, van San Juan naar Chilecito, nog wel eens problemen kan geven. “Vandaag was een sloper voor mens en materiaal, maar morgen ook. Het is boven de 40 graden, je slaapt slecht, het zijn lange dagen…. Ik ga geen risico’s nemen. Mijn ambitie is om tussen de vijfde en de tiende plaats te eindigen. Dat gaat nu prima. Ik ga niet harder rijden en meer risico’s nemen. Ik vind het best zo.”

Latest pictures

WIW-09
WIW-08
WIW-07
317_dk19_victoreleuterio_100501
317_dk19_victoreleuterio_100488
317_dk19_victoreleuterio_100481
317_dk19_josemariodias_104200
317_dk19_josemariodias_102643
  • WIW-09
  • WIW-08
  • WIW-07
  • 317_dk19_victoreleuterio_100501
  • 317_dk19_victoreleuterio_100488
  • 317_dk19_victoreleuterio_100481
  • 317_dk19_josemariodias_104200
  • 317_dk19_josemariodias_102643
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter