Erik van Loon: Kan me geen betere start wensen

‘Een topdagje’ noemt Erik van Loon de eerste etappe van de Dakar 2015. Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar zetten op de 175 kilometer lange proef de negende tijd neer (1.15,10), slechts 2 minuten en 20 seconden achter de eerste klassementsleider van deze editie, Nasser Al-Attiyah.

“Ik had me geen betere start van de Dakar kunnen wensen,” vond Van Loon, onderweg van de finish van de special naar het bivak in Villa Carlos Paz, in de buurt van Córdoba. “De auto doet het fantastisch en we hebben het zelf ook goed gedaan, zonder risico’s te nemen. Ik ben er heel blij mee. De kop is eraf, zullen we maar zeggen.”

Van Loon moest in het begin even wennen aan de vering van zijn Mini, die op het laatste moment nog anders is afgesteld. “Het is comfortabeler, maar ik ben er nog niet helemaal blij mee. Het stuurt anders, de achterkant dreigde een paar keer weg te breken.” Daardoor miste Van Loon in het stof van onder meer Lucio Alvarez bijna een bochtje. “Ik wilde geen enkel risico nemen, dus ik heb niet geprobeerd te corrigeren, maar ben gestopt en heb even achteruit terug gestoken. Vanwege het stof ben ik een tikkeltje van het gas af gegaan. Geen domme dingen doen, constant rijden en zo die top 10 vasthouden, dat vond ik belangrijker.”

Van Loon, die als vijftiende auto van start ging, had vooraf ingezet op het consolideren van die vijftiende plaats. Maar zonder er al te veel moeite voor te moeten doen, schoof hij al snel door. Bij het eerste checkpoint had hij de – op dat moment – zesde tijd al te pakken. “Dan weet je al dat er nog wel een paar onderdoor komen, maar het was een bevestiging dat we goed bezig waren en dat het tempo zo goed was.”

Onderweg had Van Loon wat last gehad van de warmte, doordat al snel na de start de airconditioning in de Mini er de brui aan gaf. Het is warm in Argentinië: de thermometer gaf bij de finish van de proef in San Nicolas de los Arrocos dik boven de 30 graden Celsius aan. Een luikje in het dak of het raam openzetten gaf wel enige verkoeling, maar door het lawaai kon Van Loon niet meer verstaan wat Rosegaar zei. “Dus hebben we dat maar weer dicht gedaan. Gelukkig was het niet zo’n lange proef, maar met het stof en de warmte moet je wel extra goed opletten. We hebben rustig aan gedaan.” Van Loon haalde een gemiddelde snelheid van bijna 140 kilometer.

Latest pictures

WIW-09
WIW-08
WIW-07
317_dk19_victoreleuterio_100501
317_dk19_victoreleuterio_100488
317_dk19_victoreleuterio_100481
317_dk19_josemariodias_104200
317_dk19_josemariodias_102643
  • WIW-09
  • WIW-08
  • WIW-07
  • 317_dk19_victoreleuterio_100501
  • 317_dk19_victoreleuterio_100488
  • 317_dk19_victoreleuterio_100481
  • 317_dk19_josemariodias_104200
  • 317_dk19_josemariodias_102643
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter