Los boutje zit Erik van Loon dwars

Los boutje zit Erik van Loon dwars

Met de twaalfde tijd in de tiende etappe van de Dakar, van Chilecito naar San Juan, was Erik van Loon best tevreden. Maar, zo wist hij zeker, er had meer ingezeten. Een los boutje van de aandrijfas van de Toyota had Van Loon dwarsgezeten in het eerste deel van de proef. Nadat dat op de verbindingsroute was opgelost, sjeesde Van Loon plankgas door het tweede deel.

In dat tweede deel maakte Van Loon twee plaatsen goed. “Daarom denk ik dat er meer in had gezeten”, zei Van Loon bij de finish. “We gingen hartstikke goed van start, met de zesde tussentijd. Maar na 30 kilometer begon de auto rechtsvoor te rammelen en te ratelen. Het leek wel of ‘ie de grond in werd getrokken. We zijn uitgestapt om te kijken. Ik dacht dat het iets met de bodemplaat was, maar er was niks te zien.”

Omdat de proef bestond uit twee delen, met elkaar verbonden door een liaison van 89 kilometer over de weg, hadden Van Loon en navigator Wouter Rosegaar de kans om daar de auto aan een nadere inspectie te onderwerpen. “Toen bleek dat er een boutje uit de aandrijfas was los gelopen. Daardoor liep de hoes aan. Gelukkig is het heel gebleven, anders hadden we een serieus probleem gehad. Het was vrij snel te verhelpen. In het tweede deel konden we plankgas rijden.”

De etappe met 406 kilometer tegen de klok was niet eenvoudig. Veel auto’s kwamen in de problemen. Dat leverde Van Loon in het klassement winst op. “We hebben zelf ook moeten zoeken naar de ingang van een canyon, maar doordat anderen voor ons terug kwamen rijden, kostte het ons niet heel veel tijd.” Van Loon had ook nog een lekke band.

Al met al was hij best tevreden. “Het was een mooie special en we hebben goed gereden. Jammer van dat boutje, maar in een technische sport kan zoiets gebeuren. Anderen hebben grotere problemen meegemaakt en aan het rijden lag het zeker niet.”

Latest pictures

GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_1001
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_0955
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_0947
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_IMG_0999
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_IMG_0909
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1480
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1476
GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1475
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_1001
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_0955
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_MG_0947
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_IMG_0999
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_IMG_0909
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1480
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1476
  • GROOT_vanLoon_Preproloog2018_DSC1475
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter