Spanning stijgt bij Erik van Loon

Met kriebels, stijgende spanning, maar toch ook veel vertrouwen leverde Erik van Loon zijn Mini in na de keuringen op het Tecnopolis-complex in Buenos Aires, waar morgen de Dakar 2016 begint. Kriebels, omdat het nu echt gaat beginnen. Spanning, omdat het startveld nog nooit zo sterk was als nu. Vertrouwen, omdat de shakedown test met de Mini voelde alsof hij een oude jas aantrok. “De prestatie van vorig jaar - vierde - verbeteren of evenaren wordt geen gemakkelijke opgave in dit veld, maar we gaan ervoor,” sprak Van Loon bij de start van zijn achtste Dakar.

Meteen na de finish vorig jaar zei Erik van Loon het al: ‘Als we vierde kunnen worden, kunnen we ook op het podium komen’. Gewaagde woorden, maar een jaar later staat hij er nog steeds achter. “Het kan zeker. We hebben nog meer ervaring, zijn op alle terreinen beter geworden. Aan de snelheid ligt het niet, maar alle stukjes van de puzzel moeten precies in elkaar vallen. Alles moet kloppen: heel blijven, snel zijn, foutloos navigeren. Het zal niet meevallen, maar we gaan het zeker proberen.”

Het afgelopen jaar reden Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar veel wedstrijden en in iedere wedstrijd leerden ze bij. “Er zaten een paar mindere resultaten bij, maar juist daarvan leer je,” vertelt Van Loon. “We zijn heel anders naar de rally gaan kijken in vergelijking tot bijvoorbeeld twee jaar geleden. We hebben geleerd om naar de concurrentie te kijken, naar de onderlinge verschillen en naar de details. Daarop zijn we ook echt beter geworden. De winst ligt vooral op het allround-gebeuren. Op alle ondergronden zijn we beter geworden. En daar gaat het uiteindelijk om: het hele pakket.”

De Mini is een cruciaal onderdeel van dat pakket. Volgens de voorschriften is de restrictor van de Mini aangepast en is de auto zwaarder geworden ten opzichte van de concurrentie. “Natuurlijk maak ik me daar druk over. Zeker met de Toyota’s in mijn nek. De Peugeot is sneller, de Toyota heeft meer vermogen,” weet Van Loon. “Maar de Mini is allround nog steeds de beste auto, omdat het een combinatie is van snelheid, koppel en betrouwbaarheid. Peugeot heeft veel veranderd sinds Marokko. Daar heb ik extra op gelet. Ze hebben smallere banden. Dat lijkt me een verstandige keuze, omdat de auto vrij licht is. Maar of het uiteindelijk ook werkt, weten we over twee weken pas. Ik ben heel benieuwd. Het is mijn achtste Dakar, maar het veld is nog nooit zo sterk geweest als nu.”

Van Loon kwam op oudejaarsdag aan in Buenos Aires en stapte rechtstreeks vanuit het vliegtuig in de Mini voor een shakedown. Die verliep naar wens. “Het is net of je een oude jas aandoet,” was zijn ervaring. “Het voelt goed. Onderweg naar de keuring hadden we nog wel een lekke band. Dat was even minder, maar ik ga ervan uit dat het toeval was.” Hoe laat Van Loon morgen aan de proloog van 11 kilometer begint, is nog niet helemaal duidelijk. Volgens het programma zouden de auto’s om 16.45 lokale tijd van start gaan, maar vanwege de weersomstandigheden past de organisatie het schema mogelijk aan.

Latest pictures

WIW-09
WIW-08
WIW-07
317_dk19_victoreleuterio_100501
317_dk19_victoreleuterio_100488
317_dk19_victoreleuterio_100481
317_dk19_josemariodias_104200
317_dk19_josemariodias_102643
  • WIW-09
  • WIW-08
  • WIW-07
  • 317_dk19_victoreleuterio_100501
  • 317_dk19_victoreleuterio_100488
  • 317_dk19_victoreleuterio_100481
  • 317_dk19_josemariodias_104200
  • 317_dk19_josemariodias_102643
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter