Kapotte jack gooit roet in het eten voor Van Loon

Na ongeveer 75 kilometer op de derde stage van de OiLibya Rallye du Maroc blijft de hydraulische jack in een duin steken. Hierdoor zijn Erik van Loon en Wouter Rosegaar genoodzaakt om de jack te verwijderen. Hierdoor rijden zij ruim 200 kilometer zonder stuurbekrachtiging, maar hebben wel de finish bereikt.

“Dit is echt zuur,” zegt Van Loon. “We waren de rally goed begonnen en ook het eerste stuk ging voluit. We bleven steken op een duin, dus we doen de jack uit maar die is vervolgens schuin onder de auto gekomen dus die kunnen we niet automatisch inschuiven. Een jack is als het ware een voet onder de auto waarmee we de auto omhoog kunnen zetten om bijvoorbeeld een band te wisselen. Wouter en ik zijn dus uit de auto gegaan en hebben alles rondom die jack weg moeten kappen en moeten graven. Uiteindelijk hebben we de jack eraf, maar die zit op hetzelfde systeem als de stuurbekrachtiging waardoor we het grootste deel van de stage zonder stuurbekrachtiging hebben gereden. Dat was niet te doen, zo zwaar, maar we zijn binnen!”

De proef was verder erg mooi vond Rosegaar. “Erg mooie duinen hebben we vandaag gezien. Maar ook heel veel diversiteit in de proef, rio’s, stenen en zand. We gingen ook over een drooggevallen meer, Lake Iriki, daar gingen we echt vol gas overheen. Jammer dus van die jack, anders was het een erg goede proef geweest voor Erik en mij. ”

De stage van morgen brengt de deelnemers van de Sahara richting Agadir. Veel tracks en navigatie sturen de deelnemers door een oase. De deelnemers vervolgen hun weg door rivierbeddingen waarbij het gevaar op de loer ligt. Zij eindigen in een heus western decor op weg naar de Marokkaanse kust.

Latest pictures

RDM18_Leg6_0860
RDM18_Leg6_0865
RDM18_Leg4_2891
RDM18_Leg4_2182
RDM18_Leg4_2163
RDM18_Leg4_2150
RDM18_Leg4_4464
RDM18_Leg4_4452
  • RDM18_Leg6_0860
  • RDM18_Leg6_0865
  • RDM18_Leg4_2891
  • RDM18_Leg4_2182
  • RDM18_Leg4_2163
  • RDM18_Leg4_2150
  • RDM18_Leg4_4464
  • RDM18_Leg4_4452
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 50 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Harmen Scholtalbers
    Age: 51 years
    First Dakar start 2007
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011

    Harmen Scholtalbers
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Ekkersrijt 8825
    5692 JW SON
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter